Kenniscentrum
Marktkennis delen
In de drukke dagelijkse praktijk van boeken verkopen is er vaak weinig ruimte voor het verdiepen van kennis, of het opdoen van nieuwe inzichten over het boekenvak. Daarom zetten we bij de KBb ons in voor onderzoek en het delen en uitwisselen van kennis van de markt.
Speciale onderzoeksopdrachten
De KBb voert ook op ad hoc basis onderzoek uit, zelfstandig of met opdrachtgevers. Over bijvoorbeeld ontwikkelingen op het gebied van digitaal lezen, of het effect van nieuwe online toetreders op de Nederlandse markt. Vaak gaat dit om specifieke onderzoeksvragen. Hierbij kun je gebruikmaken van onze kennis en het netwerk van de KBb. Samen bepalen we de exacte onderzoeksopdracht en we bespreken door wie het onderzoek wordt verricht. Ook kan de opdracht worden uitbesteed aan bijvoorbeeld GfK, KVB-SMB of de UvA.
KVB Boekwerk – samenwerking in onderzoek
De KBb is samen met de Groep Algemene Uitgevers (GAU) een belangrijke partner in de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak-Stichting Marktonderzoek Boekenvak (KVB-SMB). KVB Boekwerk is het kennis- en innovatieplatform voor de boekensector. Een platform dat de waarde van het boek inzichtelijk maakt en innovatie stimuleert.
Vier keer per jaar wordt in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK onderzoek gedaan naar het lees-, leen- en aankoopgedrag van consumenten. De resultaten uit de onderzoeken kun je vinden op de site van KVB Boekwerk.
Bijzondere leerstoel Boekhandel
In 2007 heeft de KBb de leerstoel Boekhandel aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam. In 2009 is Prof. Dr. Jaap Boter aangesteld als bijzonder hoogleraar op deze leerstoel aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. Doel van de leerstoel is om naast de onderzoeken die door de KBb uitgevoerd worden aanvullend wetenschappelijk onderzoek te doen naar ontwikkelingen in het boekenvak en dan specifiek voor de boekverkopers. Studenten aan de Leerstoel worden regelmatig aangemoedigd om onderzoeksopdrachten uit te voeren of om stage te lopen bij een boekondernemer.
Marktonderzoek met GfK
Wekelijks wordt op de belangrijkste verkooppunten in relevante verkoopkanalen het aantal verkochte boeken gemeten. Hiermee is 85% van de boekenbranche in Nederland gedekt. Deze omzet- en afzetgegevens worden doorgestuurd naar marktonderzoeksbureau GfK die hiermee periodiek de markt in kaart brengt met zijn rapportages.